Tuesday, September 29, 2009

PENGEMBARAAN KU KE TANJUNG SIMPANG MENGAYAU –SABAH, THE TIP OF BERNEO.

Maklumat tentang sejarah Simpang Mengayau.



Inilah mercu tanda yang dibina di tg simpang mengayau

Cuti semester 28 jun-11 julai lalu membawa kami,iaitu aku dan fitri sahabat ku dari kedah ke hujung tanduk bumi Sabah, kami pergi menginap di rumah sahabat karib kami iaitu Dolly yang berasal dari kudat sabah, keluarga Doly sungguh baik hati, menerima kami sebagai tetamu yang istimewa,kami menginap di rumah dolly hampir 2 miggu,bermacam-macam aktiviti kami lakukan seperti menyelam di dasar laut,menagkap ikan,memancing, dan sebagainya dengan menggunakan kapal milik kawan Doly iaitu lala. Memandangkan kawasan perumahan Doly berhampiran pantai,


Sekarang ku ingin menceritakan destinasi paling menarik yang kami lawati,ataranya ialah Tanjung Simpang Mengayau -- di Kudat, utara Sabah. Dengan jarak sejauh kira-kira 200 kilometer, perjalanan dari Kota Kinabalu (dengan kelajuan biasa) akan mengambil masa kira-kira 180 minit. Tetapi jika untuk satu pemanduan santai, sambil menikmati pemandangan bumi hijau yang bertuah, sudah tentu mengambil masa lama sedikit daripada itu.

Sekadar makluman kepada pembaca yang belum pernah berkunjung ke Sabah dan Kudat khususnya, laluan ke Simpang Mengayau tidak sukar atau mengelirukan kerana terdapat banyak tanda arah disediakan.

Kita tidak akan tersesat jalan kerana sebaik memasuki daerah Kudat, kita dialu-alukan dengan papan tanda merentangi jalan utama “Selamat Datang ke The Tip Of Borneo,

Satu kilometer sebelum ke persimpangan jalan ke tanjung berkenaan, terdapat lagi papan tanda sebelah kiri, diikuti papan tanda kedua sejauh 500 meter dan akhirnya di persimpangan utama masuk juga terdapat papan tanda arah. Dan di setiap simpang ke lokasi turut disediakan papan tanda arah yang mudah untuk dilihat pemandu.

Perjalanan ke Simpang Mengayau tidak membosankan. Di sepanjang perjalanan dari Kota Kinabalu melewati Tuaran, Kota Belud dan Kota Marudu, kita disajikan dengan pemandangan cukup indah dan menakjubkan. Kehijauan sawah saujana mata memandang berlatarbelakangkan Gunung Kinabalu (tapak warisan dunia dan merupakan satu lagi destinasi pelancongan terkemuka di Sabah) serta suasana tradisi kehidupan masyarakat pribumi Sabah dapat disaksikan dengan jelas.

Perjalanan ke Simpang Mengayau juga tidak merugikan. Ia satu pengalaman sangat berharga kerana di situlah hujung bumi Sabah dapat dipijak.


Berdiri di hujung tanjung, kita dapat melihat dua lautan – Laut China Selatan di barat dan Laut Sulu di bahagian timur. Di bahagian timur jelas kelihatan Pulau Balambangan dan Karakit dan di bahagian belakangnya pula Pulau Mangsi (sebuah pulau kecil terletak di wilayah selatan Filipina).

Di penghujung tanjung ini juga merupakan laluan utama kapal dan pedagang dari timur dan barat sejak dahulu. Malahan, tidak jauh dari tanjung berkenaan diletakkan sebuah pelampung oleh pihak Muzium Sabah kerana di situ terdapat bangkai sebuah kapal dagang besar yang tenggelam beberapa dekad yang lampau.Dan di tempat inilah, penduduk di situ mengambil artifak-artifaf sejarah di dalam laut itu, dan sebagai buah tangan mereka menhadiahkan kami tembikar yang dianggarkan berusia ratusan tahun,itulah pemberian yang istimewa yang kami terima dari sana, dan cukup bermakna sebagai kenan-kenangan buat kami.

Kini pelancong asing berpusu-pusu melawat ke Simpang Mengayau dan Gunung Kinabalu (tapak warisan dunia), Berkunjunglah ke destinasi ini setiap kali ada peluang dan kesempatan masa supaya kita tidak menjadi seperti katak di bawah tempurung.

Tanjung Simpang Mengayau terlalu istimewa. Apatah lagi dengan keindahan panorama semulajadinya yang memukau pandangan kita, kedudukan topografinya serta cerita lagenda di sebaliknya. Ruangan kecil ini tidak cukup untuk menceritakan segalanya.


Sabah kaya khazanah alam semulajadi yang terbentang luas – dari gunung ke lembah, dari hutan belantara hingga ke dasar laut, dan dari spesies sekecil semut sehingga haiwan sebesar Orang Utan – semuanya adalah aset daya tarikan pelancong yang menyimpan nilai komersial cukup tinggi.

Berdasarkan pemerhatian saya, Tanjung Simpang Mengayau sudah popular merata tempat hingga ke seluruh dunia. Beberapa kumpulan pelancong asing datang silih berganti pada hari itu selain deretan kenderaan konvoi pelancong tempatan.

Berbalik pada kunjungan ke Kudat, nyata daerah itu sudah mengamit hati dan perasaan kami untuk berkunjung lagi. Kawasan pekannya juga bersih, apatah lagi pemandangan pesisir lautnya yang dibangunkan sebagai destinasi pelancongan.

Kalau dahulu Tanjung Simpang Mengayau ditakuti kerana sinonim sebagai tempat persembunyian lanun, tetapi ia kini didekati dan dirapati saban hari lantaran keindahan semulajadi dengan sejarah yang tersendiri.

Terimakasih Tanjung Simpang Mengayau. Kami pasti akan berkunjung lagi!

kenangan di simpang mengayau(air lautnya yang jernih,yang tidak dicemari...menjadikan ia sungguh indah)



4 comments: